...

cute

Wednesday, April 28, 2010

.::renungan bersama::.


Marah adalah salah satu sifat mazmumah (tercela, terkeji, terhina) yang tidak sepatutnya ada pada seorang muslim mukmin. Justeru usaha untuk mengelakkan diri dari sifat marah menjadi satu kewajipan. Sifat marah yang wajib dibuang dari diri seseorang ialah sifat marah yang dilarang. Tidak semua sifat marah dilarang, ada kalanya wajib kita marah dan terkadang diharuskan kita marah. Kemampuan kita mengurus kemarahan akan membawa kita kepada situasi yang tenang dan membahagiakan.

Sifat marah dari sudut hukum boleh dibahagikan kepada tiga bahagian:
1. Marah yang dipuji - Perasaan marah dituntut apabila berlakunya pencabulan dan perlanggaran terhadap larangan-larangan ALLAH S.W.T. Sifat ini adalah hasil dari keimanan yang kuat terhadap ALLAH SWT kerana orang yang tidak marah terhadap pencabulan dan perlanggaran larangan ALLAH dianggap sebagai orang yang lemah iman.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia ubah dengan tangan (kekuasaan) sekiranya tidak mampu ubah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu juga maka ubah dengan hati, itulah selemah-lemah iman.”

Sikap untuk mengubah, menegur atau rasa tidak suka tidak akan timbul pada diri seseorang sekiranya tidak ada perasaan marah terhadap sesuatu perkara. Kecantikan Islam dalam marah ialah apabila kita dapat mengurus sifat marah dengan cara hikmah dan bijaksana bukan dengan cara mengikut perasaan dan nafsu seperti memaki hamun, mencerca, memukul atau tindakan-tindakan yang negatif.

2. Marah yang dicela – Perasaan marah yang dilarang dan dicela ialah apabila marah terhadap pelaksanaan perintah ALLAH SWT atau marah yang didorong oleh perasaan dan hawa nafsu seperti marah dan tidak suka dengan pelaksanaan hukum-hukum ALLAH SWT, marah dengan usaha dakwah, marah dengan pelaksanaan syiar Islam dan lain-lain. Sifat marah dalam kategori ini dicela dan dilarang kerana ia sifat orang-orang kafir yang sentiasa tidak suka dan tidak senang apabila orang mengamalkan dan menghayati Islam. Mereka menunjukkan perasaan mereka dengan menunjukkan rasa marah apabila ajaran-ajaran Islam diamalkan dalam kehidupan manusia.

3. Marah yang diharuskan - Marah yang diharuskan ialah marah yang tidak melanggar perintah ALLAH SWT dan tidak melampaui batasan. Sebab itulah orang yang dapat mengawal perasaan ini disukai oleh Allah swt seperti marah apabila tidak tahu perkara yang sepatutnya diketahui, marah apabila tidak melakukan pekerjaan dengan baik dan lain-lain.

Firman ALLAH SWT maksudnya, “Dan orang yang mengekang kemarahan dan memberi kemaafan kepada orang lain, dan Allah suka kepada orang-orang yang baik.”
Kesimpulannya, wajib marah apabila hak ALLAH dilanggar, haram marah apabila hak-hak agama dilaksanakan dan harus marah pada perkara-perkara berkaitan kehidupan dengan syarat tidak melampaui batasan dan berakhlak bertujuan untuk memperbaiki kekurangan yang ada.

Ibnu Hibban menyatakan manusia sentiasa bertentangan antara marah dan kelembutan, siapa yang marah dengan kelembutan tidaklah dicela selama marahnya tidak dilarang. Manusia dari sudut kekuatan sifat marah ada tiga peringkat, iaitu:

Pasif : Orang yang tiada perasaan marah, hilang dari dirinya sifat marah.

Agresif: Orang yang pemarah, baran, tidak mampu dikawal oleh akal dan agama, hilang kewarasan diri ketika marah.

Moderet: iaitu pertengahan, orang yang dapat mengawal perasaan marah menggunakan akal dan agama.

Tips Membendung Kemarahan

Diantaranya ialah:

1. Membaca ta’awudz yaitu, “A’uzubillahi minasyaitaanir rajiim.”

2. Mengingat besarnya pahala orang yang mampu menahan kemarahannya.

3. Mengambil sikap diam diri, tidak bercakap.

4. Duduk atau berbaring.

5. Memikirkan betapa hodohnya penampilannya apabila sedang dalam keadaan marah.

6. Mengingat betapa besarnya balasan bagi orang yang memaafkan kesalahan orang lain.

7. Meninggalkan berbagai bentuk celaan, makian, tuduhan, laknat dan cercaan kerana semua itu termasuk perangai orang-orang bodoh dan jahil.


Renungan; Sekiranya kita dapat mengurus kemarahan kita, mengikut pertimbangan akal dan agama, marah tanpa menyebabkan orang lain sakit hati atau rasa dianiaya, sedia menerima kekurangan orang lain dan memaafkan kesilapan orang lain, hati kita akan tenang dan bahagia.

Monday, April 26, 2010

.::TeMaN SeJaTi::.


Alangkah indahnya jika kita mempunyai teman yang setia dalam semua keadaan, baik di saat suka mahupun di saat duka. Alangkah senangnya jika kita dapat berkongsi apa yang kita rasakan. Alangkah senangnya jika ada orang yang memahami kita. Dan itulah gunanya seorang teman.

Sebelumnya marilah kita merenung sejenak. Kita menginginkan mempunyai teman yang setia, yang dapat berkongsi segalanya dengan kita, yang memahami diri kita… Namun persoalannya, apakah kita sudah menjadi seperti itu?

Apakah kita sudah menjadi teman yang setia dalam semua keadaan? Sudahkah kita memberikan yang terbaik untuk teman kita? Mahukah kita fahami teman-teman kita?

Mari kita renungkan. Siapa yang akan memulakan semua itu kalau bukan kita sendiri? Orang lainkah? Haruskah kita menunggu orang itu, jika kita dapat melakukannya?

Ingin mempunyai teman yang setia? Jadilah teman yang setia terlebih dahulu bagi teman anda. Ingin mempunyai teman yang memahami diri anda? Jadilah teman yang memahami mereka terlebih dahulu.

Jika dapat kita lakukan hari ini, lalu mengapa harus menanti hari esok? Seorang teman sejati sukar dicari. Maka jadilah teman sejati bagi temanmu, maka kamu akan menemui teman sejati itu.

Seorang teman sejati takkan lenyap kerana waktu, takkan lenyap kerana jarak, takkan lenyap walaupun kita berubah. Teman sejati selalu setia dan melakukan semua untuk kebaikan kita. Alangkah bahagianya mempunyai teman seperti itu.

Apakah kita hanya mahu menerima itu? Lantas siapa yang memberi jika semua orang berfikir seperti itu? Alangkah baiknya dan sudah seharusnya bagi kita untuk memberi.
"Bukankah tangan yang memberi itu lebih mulia dari tangan yang menerima..."

Mungkin kita terpisah oleh ribuan batu. Apa yang dapat kita lakukan untuk teman kita? Berdoalah untuk mereka.

Jadilah seorang teman sejati, maka kamu akan memiliki teman sejatimu.

Sunday, April 25, 2010

.::Kau Yang Bernama Lelaki::.


Kau yang bernama lelaki
Lahirmu di sini sebagai seorang pemimpin
Lahirmu jua untuk melindungi yang lain

Jangan engkau pesongkan amanah yang telah diberikan
Jangan engkau abaikan tanggungjawab yang telah diserahkan
Jangan engkau khianati kepercayaan yang telah diucapkan
Dan jangan engkau abaikan janji yang telah kau lafazkan

Jadilah seorang lelaki yang beriman
Jadilah seorang pemimpin yang adil
dan jadilah pelindung kepada yang perlukan perlindunganmu

Berbanggalah kerana dirimu dilahir untuk menjadi pemimpin
Beruntunglah kerana dirimu dipilih untuk melindungi wanita

Ayuh… kita martabatkan peranan masing-masing.
Bantulah mereka yang bergelar wanita untuk merasai diri mereka dilindungi.
Perlukan perlindungan bukannya bererti mereka lemah.
Tetapi ianya satu penganugerahan yang membantu memartabatkan maruah mereka.

.::bOwLiNgHoLiC::.


aq pon xtau ape name spesifik kegilaan baru aq nih...
tapi ape yg pasti aq dh betol2 jatuh cinte ngan bowling nih...
smpai addicted giler...
minggu ni pon aq maen bowling smpai 3 kali...
selase...khamis..sabtu...

~precious time~
selase & khamis aq pegi maen ngan member2 baek aq n senior2 aq yg mmg giler2 kepalenyer...
happy giler spent time ngan dorang...
ari sabtu lak gi ngan myra (adik sepupuku) & chik nor (isteri uncle aq)...
teman dorang training utk tournament keesokan harinyer...
maen pnyer maen, tibe2 ade 1 guy nih maen kat lane sblah kiteorang...
gaye die maen mmg superb...
n he has his own style...
kiteorang lak maen mmg maen hentam keromo jer...
myra lg la..
bola asek masuk longkang jer...
huhuhuhu...
tp yg xsangke tu die tegur kiteorang...
n ajr care yg betol utk baling bola...
at last kiteorang pnyer care maen improve la gak...
thanx to Mr. P @ Farhan...

.'. conclusionnyer maen bowling buatkan aq dpt release tension n had a very2
happy time...

Wednesday, April 21, 2010

.::20hb. April 2010::.


Selasa... 20hb. April 2010...
salah satu tarikh yg sgt istimewa dlm lipatan sejarah kehidupanku selama 19tahun 1bulan 26hari ini...

~ENJOY GILER~

4 kepala yg mmg gile2 bercampur menjadi 1...
mmg havoc giler...
aq.. an.. dgn 2 abg seniorku yg mmg kepala ting tong set 1 date utk lawan bowling...
aq dgn an mmg xreti sgt maen bowling nih..
naseb baek abg seniorku sudi memberikan sedikit ilmu ke"bowling"annyer kpd kami..
die pnyer gaye mmg mahal la beb... tip top giler...

janji pukul 2.30ptg...
tapi aq dgn an tunggu lame giler..
dah macam si "Kira Kaki" tunggu kat tempat bas dari ptg smpai ler ke malam..
lame tu kiteorang tunggu 2 org mamat ni dtg kat tmpt bowling tu..
selepas hmpir 30 minit kiteorang tunggu...
sorang ckp on d way.. (tp xsmpai2 gak..katenyer ke bngkel..moto mmber "sakit")
sorang ckp lg 20 minit sampai.. (sekali 40 minit kemudian baru smpai)

At Last..
aq booking gak game bile sorang seniorku dh smpai..
tauke tmpt bowling nih garang wo..
cam dinosaur garangnyer... huhuhu
asek nak marah jer kejenyer....

~Pertarungan yg ala2 Sengit pon bermule~
abg seniorku yg sorang nih terer maen bowling.. nak2 time die wat gaye tu..
die dgn xkedekutnyer pon menurunkan sedikit ilmu die kpd aq dan an..
tgh maen2 tu...
VVIP yg dinanti pon sampai dgn muke xbersalah... n tersengih2 cam budak2 dpt gule2...
dgn lagak selamba dia pon join kiteorang maen bowling...
1st turn is an..
2nd aq..
3rd encik gaye terhebat...
4th si muke selamba...

maen pnyer maen... 2 game pon abes..
dua2 game dimenangi oleh Encik bermuke selamba...
die dgn muke selambe+bangge+sedikit bongkak tu happy giler dpt kalahkan kami ber3..
tahniah2...
:)

~Tempat Maen Game~
tempat maen game nih kat sebelah jer tempat bowling tu...
kiteorang cam kanak2 riang ribena nih pon menyerbu masuk tmpt game tu...
macam2 game kiteorang maen..
tp yg plg addicted giler game ala2 carom campur ping pong tu...
ade lebih sepuluh kali kot kiteorang maen game tu..
kecoh giler kiteorang maen game tu...
kiteorang maen sampai lebam wo..
:P

~Balik Time~

malam.....

~ "Aqiqah Burger" bersama2 warge burger ~
setelah penat berkerja utk sem nih..
bos kiteorang dgn baek hatinyer memberikan "green light" kpd kami semua utk kenduri burger sepuas2nyer..
aq dgn bantuan nisah dgn secare xlangsung jd Ketua Chef utk masak hidangan sampingan utk malam tu...
1)roti telur+cheese
2)scrambled egg+cheese
3)coleslaw+chicken
4)daging burger ayam+lembu
air sirap jer la yg ade..

dif2 kehormat utk menjamu selera malam tu nada, an, nisah, abg izzat n bos...
p/s: kpd waniey.. sorry sgt sbb ko tak dpt join skali.. sbb ko nak exam kan.. tp xper nisah dah tapaukan utk ko... kalo nak wat keesokan harinyer xdpt kot.. sbb an balek.. sorry sgt...

.'. conclusionnyer... hari nih sgt memenatkan... tapi still Enjoy Giler...

*sekalung penghargaan kpd warge2 burger sekalian terutame sekali kpd Bos kami yg hot...huhuhu...*

.::melepaskan rindu::.


dah lame xmnulis....
rase rindu sgt2...
keinginan nk mnulis tu sentiase membuak2...
tapi bnyk faktor2 yg membataskan masa aku utk menulis...

1)Final Exam.. yg memerlukan 110% perhatianku... masaku.. tenagaku..
kerana mahukan results exam yg OK... aq terpakse bercerai semantare dgn pelbgai
kebiasaanku.. spt: on9.. bace japanese manga.. dan sms dgn mmber2...

2) Kedai Burger.. kedai yg dinaungi oleh abg seniorku ini juga sgt menuntut
perhatianku.. seniorku yg sgt sibuk dgn final serta projek tahun akhirnya juga
tidak punya bnyk kelapangan waktu utk mengawal selia kedai burgernya ini.. 2 org
rakanku juga sibuk menumpukan kpd final... jadi dlm sibuk2 aku kpd final.. aku
tetap akn dtg mengawasi perniagaan ini.. al maklumlah, kedai ini spt anak kecil yg
memerlukan perhatian.. kadang2 rakan2 ku juga akn turut serta dtg melihat2 kedai..
dek kerana terlalu sibuk, seniorku sukar utk dtg menjenguk2 kedai burgernya..
mujurlah ramai dalam kalangan pelangganku sgt sporting & sgt berdikari utk membuat
menu yg mereka mahu... cuma segelintir shj pelanggan yg memerlukan kami utk
membuatkan pesanan mereka...

3) Laptop bukanlah temanku semasa final... final telah memberiku pendamping baru
iaitu buku2 subjek yg aq ambil sem nih.. sebelum ni nk berulit dgn buku2 ni
semua??? jawapnyer dalam mimpi jer la... kalau tak ade test ker quiz ker.. nak
Final ker... sorrylah.. nk pegang buku pon cam berat jer tangan nih.. huhuhuh...

music

Tumblr Blogger SCM Music Player